genuina Texter ger effekt

Allt vi gör som personer och företag förmedlar känslor och påverkar andra människor.
Relevant, rak och genuin kommunikation landar ofta bäst.

Men, ibland kan det enkla vara det svåra.
Som när en biltillverkare med kärnvärdet säkerhet använde förbjudna bengaliska eldar i sin påkostade reklamfilm.

Jag tror på utifrånperspektiv, lateralt tänkande och tar gärna rollen som djävulens advokat i jakten på diskrepans.

Att hitta de där gruskornen i skon som skaver.

diskrepans - när kommunikationen skaver

Företag, organisationer och myndigheter lägger stora resurser på att nå ut med sina budskap. Budskap som gör sig bäst i att spegla verksamhetens själ genom ärlighet och transparens i syfte att skapa förtroende och bygga goda relationer.
Motstridiga budskap ger således motsatt effekt.


Idag mer än någonsin tidigare tror inte människor på vad företag säger, de tror på hur företag agerar. 
Ni har säkert sett den.
Volvos reklamfilm med Zlatan (2016), på väg till en landskamp på en arena i Paris. Bredvid den mörka, blanka Volvon vandrar fans med sprakande bengaliska eldar i händerna. Fem klipp på totalt 15 sekunder i bild.

Hur kunde bengaliska eldar hamna i en reklamfilm för Volvo?
De flesta ligor i Europa, inklusive Allsvenskan har förbud för användning av pyroteknik på fotbollsmatcher med anledning av att barn och vuxna har skadats av bengaliska eldar på arenor. Polis och Svenska Fotbollförbundet jobbar hårt för att få bort pyroteknik.

Volvos kärnvärde är trygghet och säkerhet - flera modeller lanserar man dessutom som familjebil.

Diskrepans = en obegriplig skillnad mellan två uppsättningar information.

1.     Ett varumärke som står för trygghet/säkerhet.
2.     Bengaliska eldar som står för farligt/förbjudna.

Någon av alla inblandade i projektet med reklamfilmen borde agerat djävulens advokat, sträckt upp handen och sagt:

– Ska vi fundera ett varv till om det är så lämpligt att skapa effekt genom bengaliska eldar?

Det saknas inte underlag, se här till höger.

Diskrepans skaver
Diskrepans blir till ett osynligt filter som hindrar budskap att nå hela vägen fram. En obegriplig skillnad mellan två uppsättningar information som väcker tvivel om trovärdighet – man håller inte vad man lovar, man lever inte som man lär.

Vi som jobbar med kommunikation behöver i högre utsträckning våga ta rollen som djävulens advokat för att synliggöra det som skaver - innan materialet når målgruppen.
Det är vi skyldiga våra uppdragsgivare.
För, om konsumenter, partners och medarbetare ska få, och känna, förtroende för en verksamhet måste den genomsyras av ett tydligt samband mellan teori och praktik. I alla dela, hela tiden. I luften vi andas.

Det är när kommunikationen är entydig och genuin, väl förankrad i kärnvärden och där man lever samt agerar utifrån verksamhetens värderingar som budskap når fram, förtroende och nya relationer skapas och en intern stolthet frodas.

Detta kommer att bli en allt mer värdefull valuta och avgörande faktorer för företags framgång i framtiden.

Två andra exempel på diskrepans

Citroën C4 Picasso – familjebilen med fem stjärnor i EuroNCAP test missar helt och hållet säkerheten (2013).
Videon visar en familj, med tre barn och en stor hund. Hunden sitter löst där bak, utan bur, skyddsnät eller bälte. Mannen sitter i passagerarsätet som under färd skruvas ned i liggläge och hans partner som kör trycker på knappen ”massage”. Vad händer vid en kollision? Hunden åker fram som en projektil och mannen glider under bilbältet och trycks ihop under instrumentbrädan. 2013 fick C4 Picasso fem av fem stjärnor i EuroNCAP test. 

Canada Snow – ger annat tydligt exempel på ett livsfarligt sätt att åka bil
Reklamfilmen visar ett par som är i en stuga och som sedan åker iväg i sin bil. I passagerarsätet sitter en tjej med fötterna mot instrumentbrädan. Vid en kollision kommer krockkudden att trycka hennes ben mot ansiktet. Hon snarare skadas svårt än skyddas av bilbälte och krockkudde. Sekvensen är säkert för att visa sockarna från Canada Snow, men detta hade lätt gått att visa på annat sätt.

Bengaliska eldar
Bengaliska eldar
Vovlo
Vovlo
Fotboll
Fotboll

Från DN 2016: 
En person blev brännskadad av pyroteknik som tändes på Tele 2 arena under måndagens fotbollsderby. Mannen uppsökte sjukhus med skador på halsen. - Bengaler och den otillåtna användningen av dem är det största problemet vi har inom svensk fotboll just nu, inne på arenorna, säger AIK:s säkerhetsansvarige Henrik Koch.


Från DN 2014: 
IFK Göteborgs supportrar kastade ner bengaler på Friends Arenas familjeläktare. Nioåriga Liam Rehak träffades i huvudet.


Från SvD 2013: Bengaliska eldar och annan pyroteknik är ett av de största säkerhetsproblemen på svenska arenor. Trots förbud sedan 2009 fortsätter det att brinna och explodera på svenska fotbollsläktare. 2012 ökade användningen av pyroteknik på svenska fotbollsmatcher enligt Svenska fotbollförbundet och föreningen Svensk elitfotboll. Mellan 2009 och 2013 har klubbarna fått böta 6,8 miljoner kronor.

Från SvD 2012: Bengaler orsakade läktarbrand under torsdagens allsvenska fotbollsmatch mellan AIK och IFK Göteborg på Råsunda i Solna. Två personer fördes till sjukhus, en med brännskador och en med huvudskador efter ett fall.

Från Sydsvenskan 2013: 
En 19-åring fick brännskador av en bengalisk eld på Malmö Swedbank arena. Händelsen rubriceras av polisen som grovt vållande till kroppsskada.

djävulens advokat

Djävulens advokat har sitt ursprung inom kyrkolatinet på 400-talet i samband med helgonförklaring av en person. Man utsåg en Djävulens advokat som skulle påpeka det tilltänkta helgonets fel och brister. Syftet var att man skulle försäkra sig om att man inte kanoniserade någon som inte var värdig denna upphöjelse. Djävulens advokat var motståndare till Guds advokat som skulle framhäva det tilltänkta helgonets goda sidor.