Bygga nätverk - bygga luftslott

Så dök påståendet upp igen, bland vanliga misstag på LinkedIn. Du breddar inte ditt kontaktnät.
Det stämmer. Jag samlar inte på okända kontakter i syfte att använda dem som skjuts i min karriär.

Här är förklaringen
Person A vill ha med mig i sitt nätverk. Vi har aldrig varken träffat eller pratat med varandra. Vi känner inte varandra.
Då person A skickar en opersonlig förfrågan om kontakt utgår jag ifrån att hen bygger nätverk.
Frågan som blir hängande i luften är varför person A vill ha med mig i sitt nätverk?
Vad tillför jag?

Ibland rusar vi utan att reflektera och ställa oss den viktiga frågan: Varför?
Kontakt betyder enligt Svenska Akademiens ordbok: förbindelse; beröring; bekantskap.
Att nätverka (to network) betyder enligt Cambridge Dictionary: att träffa människor som kan vara användbara att känna, särskilt i ditt jobb: Jag gillar inte riktigt dessa konferenser, men de är ett bra tillfälle att näta.
Kort sagt, att umgås för professionell eller personlig vinning, att lära känna människor som kan hjälpa dig att utveckla dina framtidsutsikter för din karriär.

Jag påstår inte att det är fel att bygga nätverk med okända personer, men för mig skaver det och jag behöver därför reflektera och fråga varför.
Svaret finner jag i min utgångspunkt, den att hjälpa andra, inte att använda andra.
Kan jag tipsa en vän som driver ett företag inom byggsektorn om att min före detta kollega Jonas är en lysande föreläsare, då förmedlar jag den kontakten.
Helt utan någon förväntan om att Jonas ska ge tillbaka.

Om jag söker fler uppdrag, då tar jag kontakt direkt med ansvarig person via telefon eller mejl - utan att hänvisa till att ”Jag ser att vi båda har X i vårt nätverk på LinkedIn”.
Visst, det kan komma upp naturligt i samtalet och ge uppdragsgivaren en möjlighet att ”kolla upp mig” genom vår gemensamma kontakt.
Men, det förutsätter liksom att X vet vem jag är.
Det är därför jag inte samlar på okända kontakter.

Här är några vanliga tips om hur man bäst bygger nätverk.
När du letar efter en väg till kontakt, se om en kollega redan har kontakten.
Om personen ifråga har över 500 kontakter är hen en “serienätverkare” och du kommer omgående att få tillgång till hela dennes nätverk. Om du accepterar inbjudan kommer du troligen att stärka ditt eget nätverk.
Jag har 234 kontakter i mitt nätverk.
Har jag inte fattat grejen? Stärka mitt eget nätverk?
Det skaver.

Sitter jag fast i det förgångna – att genuina kontakter är något man förtjänar. Att ge utan baktanke. Att inte förvänta sig en gentjänst. Att mina kontakter vet vem jag är, vad jag står för, vad jag kan leverera.
Om det bara handlar om mängd så vinner de flesta en överlägsen seger mot mina 234. 
Men faktum kvarstår. Skulle jag samla på kontakter så vet jag ingenting om dessa människor, och de vet ingenting om mig - bortsett från min profil och en handfull artiklar. Vi skulle kunna dela plats på tåget från Göteborg till Stockholm, eller sitta i samma väntrum hos tandläkaren, och vi skulle inte ens veta om att vi ingår i varandras nätverk.

Ett stort nätverk betyder inte nödvändigtvis ett starkt nätverk.
När det gäller mitt professionella nätverk har jag samma filosofi som när det kommer till vänskap. Det handlar om kvalitet över kvantitet.

Det handlar även om förhållningssätt
När John F. Kennedy som den 35: e presidenten i Förenta staterna svor eden den 20 januari 1961 sa han i sitt berömda tal:
Fråga inte vad ditt land kan göra för dig, fråga vad du kan göra för ditt land.
Ett förhållningssätt som inte bara kan appliceras på byggandet av en stor nation, utan även i byggandet av mänskliga nätverk.
Fråga inte vad dina kontakter kan göra för dig, fråga vad du kan göra för dina kontakter.

En inställning som i min värld känns mer genuin, och mindre bakslug. 
Det finns inte några genvägar att bygga värdefulla relationer, sådana vilar på tillit, äkta engagemang, förtroende och ömsesidighet.
Inte som en strategi att marknadsföra sitt eget, eller sitt företags, varumärke.